מכירה: Auction 152 תאריך המכירה: 01.02.2014 Item: 79
יוחנן סימון
עובד בשדה, 1958 , שמן על בד, 73X90 ס”מ, חתום ומתוארך. הביקור בברזיל וההיכרות עם תרבותה, נופיה וצמחייתה, היו עבור סימון מפגש גורלי. ב 1954- הוזמן להציג במוזיאון לאמנות מודרנית בסאו-פאולו ולאחר מכן הצטרף למשלחת מחקר צרפתית, שחדרה לעומק היערות בברזיל ולערבות בולביה ופרו, למקומות ש”בהם אתה יכול להשאר לבדך בטבע הלא-נגוע, ולא לפגוש דמות אדם במשך שבועות”. כשחזר סימון לארץ בקיץ 1955 , חש כ”צייר שעבר שינוי-צורה”. בברזיל התגלו לו לפתע ”העננים, הצמחים, החיות, הסלעים, היערות” באופן עז כל כך שדחק לפינה את הדמות האנושית. משוחרר מעול השליחות שתבע ממנו מעמדו הציבורי בתנועה הקיבוצית, זינק סימון – בלא מעט אומץ לב לגבי צייר בן חמישים – לעולם ציורי שונה לחלוטין. הוא פרק כל עול: עולה של האדמה, עולה של התנועה, עולה של הציונות, עול האסתטיקה המעודנת של ”אופקים חדשים”. הוא אימץ פאלטה צבעונית חדשה לגמרי ונכנס למרחב פרטי לחלוטין של אסוציאציות צורניות, ארוטיות וסוגסטיביות, כשהוא מרשה לעצמו להתמכר למה שנטה אליו בלבו: לחיוב החיים, בלא צל של ביקורת. למרות שתמיד ידע להשאיר בידיו קצה של חוט נראטיבי והמשיך לסרב למופשט הטהור, הפליג לדרכו חסר מעצורים. צמחיית הג’ונגל הסבוכה ריתקה אותו בדינאמיות העשירה שלה. פה ושם הסתנן פנימה קופיף קטן, מתנדנד על ענף. סלעים, תרנגולים ולאמות העסיקו אותו רבות, והחליפו סופית את הפועלים העובדים ואת העמלים הנחים. רישומים רבים הקדיש סימון לתיאורי נוף, לפינות בעיירות שכוחות-אל, לתיאורי אנשים, נשים וילדים. ברזיל הוציאה ממנו את כל מגוון כשרונותיו הציוריים – מנראטיביות איורית משעשעת ועד להפשטה מסוגננת, מרישומי עיפרון חריפי קווים והבעה, ועד לקולוריזם חם ואופטימי. טלי תמיר, יוחנן סימון: דיוקן כפול. עמ’ 159 , מוזיאון תל-אביב לאמנות, 2001 .
הערכת מחיר: $10,000 - 15,000
נמכר ב: 11500
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: יוחנן סימון
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche