מכירה: Auction 144 תאריך המכירה: 28.01.2012 Item: 64
גרשון קניספל
לשכת עבודה (מתווה), 1956, שמן על עץ, 90X160 ס”מ, חתום ומתוארך. היצירה ”לשכת העבודה” תפסה את מקומה כמאפיינת ביותר של זרם האמנות החברתית בשנות ה 50- בישראל. ציור זה זיכה את קניספל כמובילו של הזרם הריאליסטי. לשכת העבודה נכללה בכל ספרי האמנות הישראלית של שנות ה-50. בספר רב ההיקף שמסכם 100 שנות אמנות ישראלית בהוצאת מוזיאון ישראל, שיצא זה עתה לאור, כולל האוצר הראשי יגאל צלמונה צילום של לשכת העבודה על פני 2 עמודים ולצידה הוא כותב: ”גרשון קניספל למד גם הוא ב”בצלאל” אצל מרדכי ארדון וסיים את לימודיו ב - 1954 . הוא חוזר לחיפה וב - 1957 צייר ציור גדול מימדים בשם ”לשכת העבודה” (עמ’ 160-161 )ובו תאר, באווירת מועקה דמויות מובטלים הממתינים לפני פתח לשכת העבודה. קניספל בודד בציור אחד שלו, את דמות הצעיר היושב מימין לפני פתח לשכת העבודה ורשם עליו את שמו הפרטי: אחמד. זה הדיוקן הראשון של ערבי בעל שם וזהות בתולדות האמנות הישראלית שכן כל תאורי הערבים לפניו הציגו אותם כסמלים של שורשיות או של רצחנות או לכל היותר כקורבנות אנונימים. ספרות: שרה ברייטברג-סמל, אמן חברה אמן, מוזיאון תל אביב לאמנות, 1978 . - גבריאל תדמור, חיפה: דיוקן העיר בציור ובפיסול, מוזיאון חיפה לאמנות, 1988 . Radah Abramo , עקבות (ביאנלה סאו פאולו), הוצאת ממשלת סאו פאולו, משרד החוץ והמועצה לתרבות של מדינת ישראל, 1995 , עמ’ 47 . - גילה בלס, ריאליזם חברתי בשנות החמישים, אמנות פוליטית בשנות התשעים, מוזיאון חיפה לאמנות, 1998 , עמ’ 58 , 85 . - גדעון עפרת, מאה שנות אמנות בישראל, הוצאת ווסט וויו, ניו יורק, 1998 , עמ’ 179 . - גליה בר אור, גדעון עפרת, העשור הראשון: הגמוניה וריבוי, המשכן לאמנות, עין-חרוד, 2008 , עמ’ 63 . - בתיה דונר, חיפה 1948-1958 : מילון עיר ההווה, מוזיאון העיר חיפה, 2008 , עמ’ 78 . - 100 שנות שנות אמנות ישראלית, יגאל צלמונה, הוצאת מוזיאון ישראל, 2010 , עמ’ 160-161 (מצולם).
הערכת מחיר: $10,000 - 15,000
נמכר ב: 18400
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: גרשון קניספל
גרשון קניספל נולד בשנת 1932 בגרמניה ועלה ארצה בשנת 1935. הוא למד בבצלאל, בין היתר בהנחייתו של מרדכי ארדון. קניספל מזוהה ביותר עם זרם הריאליזם החברתי שהתגבש בישראל בשנות החמישים. בהשראת ארדון, אשר עודד את תלמידיו לתעד את סביבתם הקרובה, יצא קניספל לרחובות, לשכונות העוני וצייר בסגנונו הריאליסטי ציורים בעלי אופי חברתי מובהק. שיקוף המציאות נעשה בסגנון ריאליסטי אך עולה על הבד דרך נקודת מבטו הפוליטית של האמן.
לעתים קרובות צייר גרשון קניספל על גבי בדים גדולי ממדים וברפרטואר שלו כמה וכמה סצנות רחוב מונומנטאליות הנחשבות ליצירות מכוננות בכרונולוגיה של הריאליזם החברתי הישראלי, ביניהם ”לשכת העבודה” ו”רחוב בדמדומי שקיעה” (1953),
פריטים דומים:
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche