מכירה: Auction 142 תאריך המכירה: 02.07.2011 Item: 141
ארם גרשוני
הסיר, 2002 , שמן על עץ, 50X50 ס”מ, חתום ומתוארך מאחור. מקור: אוסף גבי ועמי בראון. ספרות ותערוכה: מבחר אמנות ישראלית מאוסף גבי ועמי בראון, משכן לאמנות עין-חרוד, אוקטובר 2009 – ינואר 2010 , עמ’ 153 (מצולם). סיר.פשוט סיר. סיר על משטח שייש (או פורמאיקה), אובייקט פרוזאי נטול כל יומרה שמעבר להיותו אובייקט בעלמא. כמעט איתגור זן-בודהיסטי של התבוננות ממוקדת ב”סתם דבר”, ריכוז מירבי בדבר עד להתרוקנות התודעה. לא פחות מכן, סרבנותו ההיידגרית-כמעט של האובייקט לחשוף את צפונותיו בפנינו: מכסה-הסיר הסגור, היעדרם של כל סימני בישול על הסיר או סביבו, הניקיון הגמור של השולחן והקיר שמאחור – הכול כופה אניגמטיות מטרידה על החפץ הסתמי הזה, שזכה למעמד כה מרומם בציור. כשהוצג לראשונה בגלריה תל-אביבית ב- 2002 , נלוו לציור ציורי ”ריאליזם-טוטאלי” מקבילים של כיכר לחם, או קערת מנגו, או בצלים וכו’. בפתח הקטלוג הביא הצייר מדברי המשורר הפורטוגלי, פרננדו פסואה: ”המשמעות הנסתרת היחידה של הדברים/ היא שאין להם משמעות כלל./ (…)/ שהדברים הם באמת כפי שהם נראים/ ושאין מה להבין.” ועוד הביא ממכתבו של הסופר הצרפתי, גוסטב פלובר: ”כדי שדבר יהיה מעניין, אין אלא להאריך להסתכל בו.” אף על פי כן, הצורך ההכרתי שלנו ב”משמעות” יתעקש לייחס לסיר מעמד של מיכל מזון ולקשרו למוצרי מזון רבים שארם גרשוני צייר מאז ראשית דרכו. כאילו אומר לנו הצייר, שהחומר והגופניות הפרוזאיים הם תשובתו לביקושנו אחר ה”רוחני” והטרנסצנדנטלי. אבל, דומה שטענתו של א.גרשוני אחרת היא: שככל שנתעכב ונשתהה על האובייקט, ככל שנבקש לחלץ אותו מהקשרי משמעות, כך נתקרב ונתמסר לעיקר, שהוא – עצם המבט, עצם ניסיון החדירה של העין לתוך העולם. בתהליך ארוך זה שלקראת מבט טהור אנו עוברים למרחב זמן אחר: לא עוד הזמן המעשי והלחוץ של היומיום התובעני, כי אם זמן איטי מאד של הסתכלות מתמשכת, הסתכלות בלתי מעשית לשמה, שבשיאה הזמן הופך לאַל-זמן, ואז ההסתכלות היא כבר קונטמפלציה. מה שראשיתו אובייקט חומרי בחלד סופו אפוא רוחניות טהורה. ואף על פי כן, רוח. גדעון עפרת
הערכת מחיר: $4,000 - 6,000
נמכר ב: 24150
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: ארם גרשוני
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche