מכירה: אמנות ישראלית ובינלאומית - מכירה 198 תאריך המכירה: 15.12.2024 Item: 102
רפי לביא
ללא כותרת, 1969,
שמן וקולאז' על בד, 73×73 ס"מ, חתום ומתוארך. חתום ומתוארך מאחור.
מקור: אוסף גבי ועמי בראון.
שרבוט העפרון הספונטני של רפי לביא, כנקודת מוצא כמו מיטב עבודותיו האחרות, מוביל אותנו אל סיפור על דלות החומר, המינימליזם וקיטשיות איתה לביא נהפך לאמן המזוהה ביותר בתולדות האמנות הישראלית המוקדמות אשר יצר עם חומרים וטכניקות לא מקובלות. לביא היה מהגדולים ממנסחי המודרניזם הישראלי (מודרניזם כמונח תרבותי, ולא אמנותי) אשר מתאפיין ביחס ביקורתי כלפי המציאות החברתית. בדומה לבכירי האמנים הישראליים, מרובין ועד גרבוז, יצירתו של לביא עשויה כשפת סימנים אשר משקפת את עולמו הרגשי, הרציונלי והאישי; התבוננות בעבודותיו הינה מלאכת פיענוח אשר מחייבת שימוש בידע נרחב ואסוציאציות מורכבות. בעבודת שמן על בד זו, משנת 1969, אנו יכולים לראות כיצד לביא נסוג דווקא לטכניקה פחות מזוהה עימו- כגון צבעי האקריליק, הדיקטים והקרטונים. זאת מכיוון שבתקופה זו, עם תחילת הוראתו במדרשה לאמנות, יכל להרשות לעצמו יצירה על בד ולא כל חומר מזדמן כמו בתחילת שנות ה-60. עם זאת, הסגנון מעוגן לשנות ה-60 באמנות הישראלית והבינלאומית וזרם הקונספטואליות; עולם מקומי של פוסט-"אופקים חדשים". בה לביא מתחיל לפתח קו וכתם שעומדים בזכות עצמם. עבודה זו נוכחת ומשמעותית מבין יצירותיו של לביא מכיוון שמדגימה במלוא הדרתה הליך מעבר של תולדות האמנות הישראלית באותה העת דרך חומר, צורה וצבע: "הלבן הוא הפתרון הלוגי המתבקש והוא בוחר בו כצבע שולט. בחירתו זו כמו יתר הפעילויות מראה כי הדרך בה בודק לביא את התפתחותו או את כוונותיו אינה דרך של אינטואיציה או הליך ספונטני, אלא זהו הליך שכלתני בדוק ומגובה במחשבה תאורטית ומדוקדקת, בניסויים רבים. הפתרונות הללו של הצבע והאין צבע משתלבים בעיסוקו בתמצות ובדואליות."
("רפי לביא", 1988, מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית). יצירה זו מציגה לנו עימות מרכזי ומשמעותי היסטורית הלוא היא נקודת המפנה באמנות הישראלית משנות ה-50 לשנות ה-60 שלפני עצמה מבוססת על קונפליקטים משניים בתולדות האמנות הישראלית. אם נפתח את "מילון הסימנים והדימויים" אשר פיתח לעצמו לביא[1], נוכל לזהות שרבוטים כגון "קש" או "עננה"- אפילו "זיקוקי דינור"; סימנים ודימויים אשר חובים מטענים אישיים שונים ומביאים אסוציאציות הן לאמן והן לצופה; העימות בין היצירה לצופה היא מה שמרגשת באמנות של לביא. כל סימן בעבודותיו של לביא הינו ראשוני ותקשורתי, ולכן יצירה זו משלהי שנות ה-60 יכולה לסמל שחר של יצירה פוסט-מושגית בישראל; תרגום של מצבים מנטליים לצורות וצבעים- גישה לראשוניות ותמציתיות באופן מחוכם ולאו דווקא ילדותי.
"מילון הסמלים והדימויים" הנ"ל לקוח מתוך "רפי לביא", 1988, מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית.
הערכת מחיר: $12,000 - $16,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: רפי לביא
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche