מכירה: אמנות ישראלית ובינלאומית - מכירה 198 תאריך המכירה: 15.12.2024 Item: 69
אל ליסיצקי
כריכת החוברת לחברת Pelikan בגרמניה,
גואש ואבקת ברונזה על נייר, 24×17 ס"מ.
מקור: ארכיון יאן ליסיצקי, בן האמן.
אל ליסיצקי היה אדריכל, צייר, צלם, מעצב ומייסד טרנד חדש בפרסום. יחד עם זאת, הוא ראה את עצמו קודם כל כממציא. הוא בנה את עולמו החדש והמציא חוקי אמנות חדשים. ליסיצקי תרם תרומה מיוחדת לפיתוח האוונגרדיזם ולבסוף הפך לדמות משפיעה באמנות העולמית. אחת העבודות הבולטות ביותר שמציגות את כישרונו הרב-תכליתי היא עיצוב חוברת עבור חברת Pelikan בשנת 1924. עטיפת החוברת זו נוצרה על ידי שבלונות של גואש וצבע ברונזה על נייר העתקה. עטיפת החוברת בולטת בשלמות הטכנית שלה. העבודה נעשית בעבודת יד בסטודיו לאמנות בתנאים טכניים מינימליים. יחד עם זאת, ליסיצקי משלב את כישוריו של חרט וממציא גופן חדש. כדימוי ושפה של פרסום, בשנות ה-20 הגופן Pelikan הקדים את זמנו. גם היום, מאה שנה אחרי, זה נראה די מודרני. פשטות במורכבות ומורכבות בפשטות – שילוב הטבוע ביצירתו של ליסיצקי. פלטת הצבעים האגרסיבית, הגופנים הרב-וקטוריים והגופנים מרובים הופכים את עטיפת החוברת Pelikan לבלתי נשכחת ובולטת מהדפוס ה"ילדותי" של שנות ה-20. שוב, יצירתו של ליסיצקי מקדימה את זמנה.
אל ליסיצקי ידוע לא רק כאמן אוונגרד, אלא גם כתיאורטיקן אמנות, אדריכל, מעצב תיאטרון, מאייר ספרים, מעצב וצלם שהקדים את זמנו. הוא היה מאסטר בעיצוב גרפי ופוטומונטאז'. בכל אחד מהתחומים הללו, הותיר אחריו חותם זוהר, שבזכותו נכנס שמו לפרקטיקה ולתיאוריה של האמנות של המאה ה-20.
ליסיצקי התאפיין בגישה אוניברסלית, בחדשנות ובניסיון לפעול בכמה כיוונים בו זמנית.
הוא נחשב בצדק לאחד הנציגים הבולטים של האוונגרד הרוסי והיהודי. שמו נקשר לתנועות האוונגרד של תחילת המאה הקודמת – סופרמטיזם וקונסטרוקטיביזם – ובשל כך רעיונותיו של ליסיצקי השפיעו רבות על מייסדי הבאוהאוס. אל ליסיצקי לא רק אימץ את רעיונות הסופרמטיזם, הוא עזר לגלם אותו באדריכלות. ליסיצקי גם פיתח עקרונות תצוגה חדשים באופן קיצוני והציג את חלל התצוגה כמכלול מאוחד.
אל ליסיצקי נולד ב-1890 למשפחה יהודית במחוז סמולנסק שבאימפריה הרוסית, ובהמשך משפחתו עברה לוויטבסק, שם למד בבית הספר של יודל פן. בשנת 1909 סיים את בית הספר למדעים בסמולנסק. הוא למד בפקולטה לאדריכלות של בית הספר הפוליטכני הגבוה בדרמשטדט שבגרמניה ובמכון הפוליטכני בריגה בלטביה, ולאחר שסיים את לימודיו עבד במשרד אדריכלים. ב-1917 החל לאייר ספרים שיצאו לאור ביידיש, ובהם סופרים יהודים בני זמנו וספרות ילדים. ב-1919, בהזמנתו של מארק שאגאל, עבר לוויטבסק, שם לימד בבית הספר לאמנות העם. כמו רוב האמנים היהודים הצעירים, הוא בירך וקיבל את המהפכה. בניגוד לשאגאל, שנמשך לאמנות יהודית מסורתית, החל ליסיצקי מ-1920 לפנות לסופרמטיזם בהשפעת מלביץ'. בעבודתו בצומת של אדריכלות ואמנות פלסטית, עשה רבות כדי להעביר לארכיטקטורה חדשה את התובנות הצורניות והאסתטיות שעזרו לעצב את התרבות האמנותית המודרנית. בין השנים 1919 ל-1921 הוא יצר את "הפרואונים" המפורסמים שלו, פרויקטים של הכרזה של החדש (PROUN – Projects of Affirmation of the New) – תמונות של
גופים גיאומטריים בצורת שיווי משקל, הנשענים על בסיס מוצק או מרחפים בחלל.
בין השנים 1921-1925 חי ופעל ליסיצקי בגרמניה ובשווייץ ברשות ובעידוד השלטונות הסובייטיים. למעשה, הוא היה הנציג הראשון של האוונגרד הרוסי שפגש אמנים אירופאים מפורסמים רבים, שהושפעו מרעיונותיו ומצאו תמיכה והבנה.
בגרמניה פגש ליסיצקי את אשתו לעתיד, סופיה קופרס (שניידר), גלריסטית והיסטוריונית של אמנות. הם נישאו בשנת 1927 במוסקבה, לשם חזר ליסיצקי בתום "׳נסיעת העסקים׳" האירופית שלו.
סופי ושני בניה מנישואיה הראשונים עברו לברית המועצות. בשנת 1930 נולד במוסקבה בנו היחיד של האמן, איאן ליסיצקי. בצער רב, גורלם של האמן ומשפחתו היה טרגי. הם היו קורבנות של הדיכוי של סטלין בברית המועצות, שהתגבר בשנות ה-30 וה-40, ושל עליית הפשיזם בגרמניה. בשנת 1941 נפטר אל ליסיצקי משחפת במוסקבה, כשהיה בן 51 במותו. כעבור שנתיים גורשו סופי קופרס-ליסיצקי ובנה איאן לנובוסיבירסק שבסיביר כגרמנים אתניים.
גורלן של חלק גדול מיצירותיו של האמן היה עצוב. רוב הפרויקטים האדריכליים של ליסיצקי מעולם לא מומשו, ורבות מיצירותיו נהרסו או אבדו. במשך שנים רבות, למרות תנאי החיים הקשים בסיביר, עשתה סופי מאמצים רבים כדי לשמור על מורשת בעלה. היא אספה חלקים מעבודותיו של בעלה והפקידה אותם בידי חברים וקרובי משפחה לשמירה. כך נאסף ונשמר ארכיון משפחת ליסיצקי שלא יסולא בפז. סופי קופרס- ליסיצקי נפטרה בשנת 1978 בנובוסיבירסק בגיל 87. בשנת 1989, בנו של ליסיצקי, א'אן, הצליח להתמקם בגרמניה ולקח עמו את הארכיון המשפחתי ואת המקורות ששרדו של יצירותיו של האמן. כיום, ניתן למצוא חלק מיצירותיו של אל ליסיצקי במוזיאונים המובילים בעולם כגון MoMA, מוזיאון ואן אבה, מוזיאון גוגנהיים, גלריית טרטיאקוב, GRM ועוד. שמו של ליסיצקי הפך מוכר לא רק בקרב מומחים, אלא גם למספר הולך וגדל של חובבי אמנות. יצירותיו מושכות את תשומת לבם של אספנים ואניני טעם. הודות להשפעתו על עולם האמנות והאדריכלות המודרנית, והנדירות של יצירותיו, עלות יצירותיו וחפציו מהארכיון המשפחתי עולה מדי שנה. בשנת 2019, בבית המכירות הפומביות כריסטיס בלונדון, אחד הצילומים המפורסמים של אל ליסיצקי מסדרת 'קונסטרוקטור' נמכר ב-1,250,000 דולר.
דורון פולק
מוזיאון האמנים
הערכת מחיר: $100,000 - $150,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche