מכירה: אמנות ישראלית ובינלאומית תאריך המכירה: 21.01.2023 Item: 144
אלי שמיר
יפו, חפירות ארמון רעמסס, 1999 ,
שמן על בד, 195X280 ס"מ,
חתום.
ספרות: גדעון עפרת, אלי שמיר: עיונים ביצירתו, הוצאת לוין, תל אביב, 2022 , עמ' 141 (מצולם).
ציוריו רבי הרושם של אלי שמיר, הגם שנדמה לעתים כי קסם משיכתנו אליהם טמון בייצוג היופי והמטען המיתולוגי של המקום, בעיקר של עמק יזרעאל, לא רק בכך הדבר. הקסם השמירי, אם לנקוט בדימוי מיתולוגי, הוא לא בגבורת אכילס כי אם בעקב אכילס. הציור שלפנינו מציג נוף ממבט קרוב, מראה פנורמה במישור ציורי אחד. בציור הזה, שהוא הגדול ביותר בסדרת ציורים בנושא, תיאר שמיר את חורבות ארמון רעמסס ואת "שער רעמסס" אשר נמצא במרכזו אתר חפירות ארכאולוגי הנמצא בגן הפסגה ביפו. האתר הוא ממצא ייחודי שמתוארך למאה ה 14- לפני הספירה - תקופת השלטון המצרי ביפו. במאה ה 12 לפני הספירה חרב המקום ושרידיו נחשפו לראשונה בחפירות שנערכו בשנות ה 50 של המאה ה 20 . או אז, התגלו השרידים של מה שהיה שער כניסה מונומנטלי לארמון מפואר בעל חדרים ושני מגדלים. השער נשא כתובות חרטומים של תארים המפארים את רעמסס השני ואת מפעליו, אשרהזמן הפכם לחורבות. הציור הנוכחי צויר לקראת תערוכת " 90 לתל אביב יפו: מראות עכשוויים אמניםישראלים ואמריקאים" (שאצר מרדכי עומר במוזיאון תל אביב ב 1999). עוד בשנה זו צייר שמיר סדרת ציורי חורבות בגן הארכאולוגי ברמת רחל (אלו הוצגו על ידי גדעון עפרת בתערוכת "מחורבותייך אבנך", גלריה זמן לאמנות, 2003 ), גם ציורי רמת רחל הם של שרידי ארמון שחרב. חורבות הארמון ביפו מהדהדות את הפער שבין את החפירה לבין גורדי השחקים של העיר, ומצביעות על היומרה האנושית לנצחיות, כתזכורת ברוח קהלת. הביטו אף על הציור עצמו: הפניית מבט מטה, התמקדות בתיאור אבנים בודדות, ויצירת משוואה בין הארמון שחרב לבין ייצוג "נחרב" על סף ההפשטה. ציורי החורבות של אלי שמיר, כמו עיקר יצירתו של שמיר, מעידים כי הציור השמירי נמשך אל נקודות התורפה, אל הפניית הגב להוד ולהדר, ואל הכרת הכיליון, תודעת הזמן, וזיכרון המוות. מארמון לחורבה.
רון ברטוש
שמן על בד, 195X280 ס"מ,
חתום.
ספרות: גדעון עפרת, אלי שמיר: עיונים ביצירתו, הוצאת לוין, תל אביב, 2022 , עמ' 141 (מצולם).
ציוריו רבי הרושם של אלי שמיר, הגם שנדמה לעתים כי קסם משיכתנו אליהם טמון בייצוג היופי והמטען המיתולוגי של המקום, בעיקר של עמק יזרעאל, לא רק בכך הדבר. הקסם השמירי, אם לנקוט בדימוי מיתולוגי, הוא לא בגבורת אכילס כי אם בעקב אכילס. הציור שלפנינו מציג נוף ממבט קרוב, מראה פנורמה במישור ציורי אחד. בציור הזה, שהוא הגדול ביותר בסדרת ציורים בנושא, תיאר שמיר את חורבות ארמון רעמסס ואת "שער רעמסס" אשר נמצא במרכזו אתר חפירות ארכאולוגי הנמצא בגן הפסגה ביפו. האתר הוא ממצא ייחודי שמתוארך למאה ה 14- לפני הספירה - תקופת השלטון המצרי ביפו. במאה ה 12 לפני הספירה חרב המקום ושרידיו נחשפו לראשונה בחפירות שנערכו בשנות ה 50 של המאה ה 20 . או אז, התגלו השרידים של מה שהיה שער כניסה מונומנטלי לארמון מפואר בעל חדרים ושני מגדלים. השער נשא כתובות חרטומים של תארים המפארים את רעמסס השני ואת מפעליו, אשרהזמן הפכם לחורבות. הציור הנוכחי צויר לקראת תערוכת " 90 לתל אביב יפו: מראות עכשוויים אמניםישראלים ואמריקאים" (שאצר מרדכי עומר במוזיאון תל אביב ב 1999). עוד בשנה זו צייר שמיר סדרת ציורי חורבות בגן הארכאולוגי ברמת רחל (אלו הוצגו על ידי גדעון עפרת בתערוכת "מחורבותייך אבנך", גלריה זמן לאמנות, 2003 ), גם ציורי רמת רחל הם של שרידי ארמון שחרב. חורבות הארמון ביפו מהדהדות את הפער שבין את החפירה לבין גורדי השחקים של העיר, ומצביעות על היומרה האנושית לנצחיות, כתזכורת ברוח קהלת. הביטו אף על הציור עצמו: הפניית מבט מטה, התמקדות בתיאור אבנים בודדות, ויצירת משוואה בין הארמון שחרב לבין ייצוג "נחרב" על סף ההפשטה. ציורי החורבות של אלי שמיר, כמו עיקר יצירתו של שמיר, מעידים כי הציור השמירי נמשך אל נקודות התורפה, אל הפניית הגב להוד ולהדר, ואל הכרת הכיליון, תודעת הזמן, וזיכרון המוות. מארמון לחורבה.
רון ברטוש
הערכת מחיר: $25,000 - $35,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
פריטים דומים:
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche