מכירה: אמנות ישראלית ובינלאומית תאריך המכירה: 21.01.2023 Item: 118

אביבה אורי

הסוף,
שמן על בד, 130X130 ס"מ,
חתום.
ספרות: אביבה אורי - סיפור בדים, גלעד מלצר, ע.ר. הדפסות בע"מ, תל אביב, 2022 , עמ' 89 (מצולם).
במבט לאחור, בגוף עבודותיה של אביבה אורי ישנם יותר ציורים על נייר מאשר ציורי שמן על בד ועל כן היצירה שלפנינו הינה מיוחדת במכלול יצירתה. בין השנים 1968-1970 אורי ציירה תקופה קצרה בלבד ציורי שמן ואקריליק על בד, והציורים שציירה ייצגו את ההיפך הגמור מהרישומים שרשמה כל חייה. גם כאשר עשתה שימוש בצבע, עדיין היה הגיר השחור הבסיס לציור. זו היתה התקופה התוססת בחייה בהם היתה חברה בקבוצת 10+ . בשנת 1971 הוצגה במוזיאון ישראל תערוכה שאצר לה יונה פישר, ואריה ארוך כותב לה: " אייני זוכר מתי נהניתי בתערוכה בארץ כפי שנהניתי בתערוכתך. ההבדל העיקרי בין תערוכה זו לבין תערוכות אחרות טובות ואף טובות מאד אחרות אשר היו הוא בכך שרוב התערוכות (הטובות) אתה רואה תמונות טובות או יפות או רציניות. ולפעמים יש בהן אך שלוש המעלות גם יחד. אולם בתערוכה שלך היתה לי הרגשה ברורה של נוכחות במאור אמנותי נדיר. בביקור השני כבר לא יכולתי להבדיל בין תמונה לתמונה, ופשוט הרגשתי שהנני נמצא באווירה אשר לא רוצים לצאת ממנה". אורי הייתה דמות מסתורית וסיפור חייה סופר פעמים רבות. מגיל צעיר היא שאפה להקדיש את חייה לאמנות, נישואיה הקצרצרים התפרקו לאחר שהתאהבה במורה שלה לציור דוד הנדלר, שהיה מבוגר ממנה, עני וחולה. היא עברה לחיות עם הנדלר למשך שנים רבות חיי עוני וסגפנות , סעדה אותו על ערש דוויי ושקעה בדיכאון אחרי מותו. אורי הסתובבה כל חייה הבוגרים כשהיא לבושה שחורים, מאופרת בכבדות, חריפה אך גם חסרת ביטחון. במשך שנים הסתירה את בתה מנישואיה הראשונים, שגדלה אצל קרובי משפחה. לכל אוהבי יצירתה של אביבה אורי ממליצה לקרוא את ספרה של בתה (המוסתרת למעשה) רחל אורי ימפולר "קומי אורי כי בא אורך", ביוגרפיה כואבת של בתה.

שולמית נוס 

הערכת מחיר: $18,000 - $25,000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: אביבה אורי

אביבה אורי נולדה בצפת בשנת 1922. כבר בנעוריה החלה אורי לעסוק בציור, עיסוק שלא זכה לעידוד מצדו של אביה. למרות זאת, שיעורי האמנות הראשונים שלה נערכו בשנת 1943 אצל משה קסטל תוך ניהול רומן בין השניים שבגינו הפסיקה אורי את שיעוריה אצלו. בשנת 1944 החלה ללמוד אמנות בשנית, הפעם אצל הצייר דוד הנדלר אשר היה בן זוגה עד סוף חיה. בתחילת דרכה, בשנות ה-50, התבססו רישומיה של אורי על נופים, פורטרטים ומראות, אך כבר אז היוו אלה רק בסיס לציוריה. בשלהי שנות החמישים הפכו הנושאים בציוריה של אורי מפיגורטיביים למופשטים יותר ויותר תוך שמירה על תחושה צורנית חזקה. הרכיבים בציוריה מופיעים כשיכבה על גבי שיכבה, מסתירים אלו את אלו. מוטיב המופיע בכל שלבי יצירתה של אורי הינו המלבן – בעבודות רבות מתייחסים המלבנים ל"קברים נסתרים" או ל"טנקים שורדים", אצל אורי המוות שביצירה והיצירה שבמוות הם היפוכים שגורים. עבודותיה של אורי סובבות סביב קומפוזיציות מדוייקות אותן יצרה ברישום קווים אקספרסיבי ומורכב, הקווים בעבודותיה מביעים רגשות עזים וסערות נפש תוך כדי שליטה מלאה בקו ובקומפוזיציה. מתחילת דרכה ועד סוף שנות השישים היו עיקר ציוריה מבוססים על הצבעים השחור והלבן בלבד. הצבע השחור ברישומי הגיר שלה עבה, סמיך ואפל. לקראת סוף שנות ה- 60 החלה אורי לעשות שימוש ביותר ויותר צבעים בהשפעת הפופ ארט, כולל שימוש בצבעי שמן ואקריליק על גבי בד, אולם המשיכה במקביל גם בעבודה עם הנייר כמדיום עיקרי. גם כאשר עשתה שימוש בצבע, בדרך כלל עדיין היה הגיר השחור הבסיס לציור. אביבה אורי ציירת ישראלית אשר נודעה בעיקר בזכות רישומיה. מי שנחרטה בתודעה הציבורית כאישיות רבת מסתורין ואחת מן היוצרות המשפיעות בעולם האמנות הישראלי.

פריטים דומים:

אביבה אורי
גשר למרגלות הכרמל, פנדה ופחם על נייר,…

הערכת מחיר:

$3,500 - $5,000

נמכר ב:

2600

אביבה אורי
ללא כותרת, פחם על נייר, 54X77 ס"מ,…

הערכת מחיר:

$3,500 - $5,000

נמכר ב:

4200

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop