מכירה: 182 תאריך המכירה: 30.10.2021 Item: 73
לודוויג בלום
ירושלים, הר הצופים, הר הבית, מבט מדרום, 1944,
שמן על בד, 50X73 ס"מ,
חתום ומתוארך.
מקוריות הציור אושרה ע"י גב’ מירה חן, נכדת האמן.
ציוריו של לודוויג בלום מאשרים עבורי את אחד הרעיונות היפים יותר, שניסח עמנואל קאנט ב- 1790 : אמנות גדולה, טען קאנט, היא זו שהטבע מחקה אותה. למיטב הבנתי, פירושו של דבר, שאמנות גדולה היא זו, שבאמצעותה אתה רואה את הטבע בעיני האמנות. בלום עושה לך את זה עם מדבר יהודה: אתה רואה את מדבר יהודה במראה ציוריו. הנה כי כן, אתה יורד מירושלים, חולף על פני מעלה אדומים ו… נכנס לציוריו. אתה נכנס לסגלגלות ולוורדרדות של הרי מואב הרחוקים, טובל במרחבי האינסוף (שאליהם הגיע בלום, כשהוא רכוב על חמור ומלווה בשומר ראש ערבי), נוגע-לא-נוגע בעוצמה הבלומה, השלווה – תעצומותיו המיתיות של המדבר, וכאילו נישאת את שמים גדולים ואדירים הבולעים את האדמה הבהירה, הקמוטה. נולדתי בארץ הזו, ואור בהיר היה מנת חלקי מאז ומתמיד, אך שעה שאני יורד מירושלים ליריחו, אני מבין מה קרה לו, לאמן הצ'כי, שבאחת חלף מנופים זרועי צוקים, המואפלים בתהומות הרי מרכז אירופה, היישר אל המרחב הפתוח, עתיר האור העז והחדגוני של המדבר. "הלם יהודה" של בלום עובר אליי במידת מה, בחיים ובציור. ומעניין, שכשביקש בלום לצייר את הגליל- וכדרכו עשה זאת במיומנות רבה- הגליל שלו נותר אימפרסיוניסטי באווירה, בצבעים ובאור הנקלטים ברגע. לא כך נצח מדבר יהודה. רק כאן נולד בלום מחדש. אמרנו: שמים גדולים בולעים את האדמה או "מרחינים" (מלשון: רוח) אותה. אכן, את ציורי המדבר של בלום אני משייך למה שקאנט כינה חוויית "הנשגב". כי כל עוד צייר בלום דיוקנאות, שווקים, פינות בעיר, פרחים וכדומה- הוא צייר ציורים יפים. במדבר הוא נגע בנשגב. שכן כאן, בה המידה שהנוף האדיר הכניע את האמן, הצמית את יכולותו ההכרתית להקיף את פלא הנוף, לתפוש אותו ולהבינו, כך היה זה בלום, ששב ועמד מול הנוף האינסופי והכניע אותו. רק מול הטבע הגדול הזה של המדבר גבר האמן על הטבע והגשים את רוחניותו. בלום היה תמיד קצת אחר. כשאמנים אחרים בשנות ה-20 גילו את הגליל, את הערבים ואת הכפר הערבי, הוא גילה מזרח שונה: הוא גילה את המזרח של הרי יהודה, של ירושלים ושל הרי מואב. כן, ערבי עשוי להגיח בקדמת הציור, גם גמלים יפסעו במדבר, אך המזרח הגדול הוא באוויר, ברוחני. בלום הביט מזרחה, פשוטו כמשמעו: הוא השקיף מזרחה, הרחק מעבר לכותל המערבי, שבו עצרו רבים מהציירים ה"מזרחנים"- אקדמיים של זמנו. זאת ועוד: כשאחרים בתקופתו "סגרו" נופים בהרמטיות פוסט-סזאנית ובמוצקות האדמה, הוא- בלום- "פתח", נופים בריאליזם אקדמי רומנטי (הגובל באימפרסיוניזם) ובשקיפותם של שמים.
האם לא היה בלום אלא צייר אקדמי? כן ולא. בלום נמנה עם מחנה הריאליזם האקדמי המרכז אירופאי, שממנו גם הגיעו ארצה ציירים, דוגמת שמואל הירשנברג, אהרון שאול שור, הרמן שטרוק, אפילו אנה טיכו המוקדמת ואחרים. אך בלום גם היה, ללא ספק, צייר בלתי אקדמי: תנועת המכחול המשוחררת שלו מרקדת על הבד בקלילות ובחירות, ופיתולי המכחול שלו בוראים בספונטניות את ערוצי המדבר. מעבר לכך, בלום חרג מהסכימה האקדמית ה"אובייקטיבית" בעצם היחס הסובייקטיבי המיוחד, שפיתח כלפי מדבר יהודה: שיבת האובססיבית-כמעט אל הנוף האחד, החידה הגדולה ששב וניסה לפתור בו, נראית כסיפור אהבה עם נוף, אולי הזדווגות עם נוף. הרומנטיקנים דיברו על ה"גניוס" היוצר כעל זה שהטבע דובר דרכו.
גדעון עפרת, לודוויג בלום: תש"ח, הוצאת קרן לוין לאמנות, 2018 , עמ' 17-18 .
הערכת מחיר: $12,000 - $18,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: לודוויג בלום
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche