מכירה: 182 תאריך המכירה: 30.10.2021 Item: 115
יחזקאל שטרייכמן
ללא כותרת, 1963 ,
שמן על בד, 83X82 ס"מ,
חתום ומתוארך.
שתי היצירות שלפנינו, האחת משנת 1959 והאחרת משנת 1963 , מייצגות נאמנה ומבטאות בהצלחה את התחושה שהייתה לאמני אופקים חדשים ששטרייכמן היה מהבולטים שבהם כי כאומנים מתקדמים חובתם לצעוד עם הזמן ועם העולם. בעיניהם ההפשטה המוחלטת ייצגה את הזמן ופריז ייצגה את העולם. ואכן, התערוכות של אופקים חדשים החל מאפריל 1959 היו כבר כמעט על טהרת המופשט האל צורני המוחלט. מרבית הציורים שהוצגו נותרו ללא כותרת ובדרך כלל התגלו בהן גילויים של מופשט בנוסח האסכולה של פריז. רק אז שוכנעו חברי אופקים חדשים כי הם באמת מתקדמים עם הזמן והם הנציגים האמיתיים של המודרניזם בישראל. תחושתם זו התחזקה כאשר חגג המופשט האל צורני את נצחונו בשנת 1960 בביאנלה של ונציה ואז, האמינו בכל מאודם בכך שההפשטה מעצימה את הכלים האמנותיים שעומדים לרשותם וכי בכוח נועזותה היא מאפשרת לאמנות העכשווית לחשוף בפנינו מחדש את כל הסודות הכמוסים שהיו כה מוכרים ואהובים בעבר אך שנחבאו במסתרי ההיסטוריה הנעלמת של הציור בא"י. יחזקאל שטרייכמן שהיה צייר רב כישרון מיקד את שאיפותיו בהפקת ביטוי עצמי באמצעות הצבע והיפנה את מאמציו להצגת הפשטה שתצטיין במיוחד בגיוון ובהפגנת ניגודי צבעים. ציוריו בתקופה הזו של שיא ההפשטה מבוססים על כתמים שאותם יצר במשיחות עזות של מכחולו שהלכו והצטברו משכבה לשכבה ונוצקו בהדרגה לתוך מבנה יציב ורב עוצמה. בשתי העבודות המייצגות את עולמו של שטרייכמן באותה עת ניתן לגלות שוב כי הוא היה אמן בעל מתח ועומק רגשי עז וציוריו מהווים עדות לכל שהתרחש בלבו כאשר התעמת באומץ עם הקנבס הריק שהונח לפניו ואשר בסוף המלאכה ביטא את חוויותיו בכל מגע של מכחולו.
אמיר גבע
שמן על בד, 83X82 ס"מ,
חתום ומתוארך.
שתי היצירות שלפנינו, האחת משנת 1959 והאחרת משנת 1963 , מייצגות נאמנה ומבטאות בהצלחה את התחושה שהייתה לאמני אופקים חדשים ששטרייכמן היה מהבולטים שבהם כי כאומנים מתקדמים חובתם לצעוד עם הזמן ועם העולם. בעיניהם ההפשטה המוחלטת ייצגה את הזמן ופריז ייצגה את העולם. ואכן, התערוכות של אופקים חדשים החל מאפריל 1959 היו כבר כמעט על טהרת המופשט האל צורני המוחלט. מרבית הציורים שהוצגו נותרו ללא כותרת ובדרך כלל התגלו בהן גילויים של מופשט בנוסח האסכולה של פריז. רק אז שוכנעו חברי אופקים חדשים כי הם באמת מתקדמים עם הזמן והם הנציגים האמיתיים של המודרניזם בישראל. תחושתם זו התחזקה כאשר חגג המופשט האל צורני את נצחונו בשנת 1960 בביאנלה של ונציה ואז, האמינו בכל מאודם בכך שההפשטה מעצימה את הכלים האמנותיים שעומדים לרשותם וכי בכוח נועזותה היא מאפשרת לאמנות העכשווית לחשוף בפנינו מחדש את כל הסודות הכמוסים שהיו כה מוכרים ואהובים בעבר אך שנחבאו במסתרי ההיסטוריה הנעלמת של הציור בא"י. יחזקאל שטרייכמן שהיה צייר רב כישרון מיקד את שאיפותיו בהפקת ביטוי עצמי באמצעות הצבע והיפנה את מאמציו להצגת הפשטה שתצטיין במיוחד בגיוון ובהפגנת ניגודי צבעים. ציוריו בתקופה הזו של שיא ההפשטה מבוססים על כתמים שאותם יצר במשיחות עזות של מכחולו שהלכו והצטברו משכבה לשכבה ונוצקו בהדרגה לתוך מבנה יציב ורב עוצמה. בשתי העבודות המייצגות את עולמו של שטרייכמן באותה עת ניתן לגלות שוב כי הוא היה אמן בעל מתח ועומק רגשי עז וציוריו מהווים עדות לכל שהתרחש בלבו כאשר התעמת באומץ עם הקנבס הריק שהונח לפניו ואשר בסוף המלאכה ביטא את חוויותיו בכל מגע של מכחולו.
אמיר גבע
הערכת מחיר: $6,000 - $9,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: יחזקאל שטרייכמן
יחזקאל שטרייכמן נולד בקובנה שבליטא הרוסית ולמד ציור אצל הצייר היהודי צאסן (מאסנבלום). בשנת 1924 עלה לארץ ולמד אמנות ב"בצלאל", בתום הלימודים למד אדריכלות בבית הספר הלאומי הגבוה לאומנויות יפות בפריז ולאחר מכן למד באקדמיה לאמנות בפירנצה. ב-1936 עלה בשנית לארץ והתמקם בתל-אביב, שם פגש את צילה הכהן-וואלק איתה התחתן, ואותה צייר רבות לאורך השנים. שטרייכמן היה חלק מצוות מורי "מכון אבני", ממקימי בית הספר לציור "הסטודיה" וממייסדי קבוצת "אופקים חדשים", והציג בכל התערוכות הקבוצתיות של הקבוצה. שטרייכמן הוא אחד מאבות "ההפשטה הלירית" בישראל, שחיברה את הציור הישראלי עם המגמות העולמיות ועם אסכולת פריז בפרט. במהלך שנות השלושים צייר שטרייכמן בעיקר נושאים מסורתיים ופיגורטיביים, כגון ציורי דיוקן, עירום נשי, תיאורי פנים ומעט תיאורי חוץ. בציורים אלו כבר ניכר החיפוש שלו אחר הפשטה, ומשיכות המכחול בהם עזות ואקספרסיביות. עם הזמן הפכו ציוריו של שטרייכמן ליותר מופשטים, ובמקום אובייקט מרכזי הפכו ציוריו בשנות ה-50 למארג של משטחים וכתמי צבע הממלא את כל שטח הציור, שעליהם עוברים קווים רשומים במכחול או עיפרון. החל מסוף שנות ה-50 הפכו ציוריו של יחזקאל שטרייכמן למופשטים יותר ויותר, אך בכל זאת שומרים על דיאלוג עם הנוף הישראלי. עם זאת, מפעם לפעם מופיע גם בתקופה זו דיוקן פיגורטיבי. יחזקאל שטרייכמן זכה בפרס דיזינגוף היוקרתי שלוש פעמים (1944, 1954 ו-1969) ובשנת 1990 קיבל שטרייכמן את פרס ישראל.
פריטים דומים:
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche