מכירה: 174 תאריך המכירה: 29.06.2019 Item: 176
מנשה קדישמן
ציפורים, ברזל, גובה: 63 ס"מ, חתום. מקור: אוסף משפחת הוניגמן.
הערכת מחיר: $2,000 - $3,000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: מנשה קדישמן
מנשה קדישמן נולד בתל-אביב ב- 1932. עם גיוסו לצבא ליחידת הנח''ל ב-1950, הוצב בקיבוץ מעיין ברוך במפגש הגבולות בין לבנון, סוריה וישראל. הוא עבד כרועה צאן לכבשים ובילה את רוב זמנו בטבע ויצירות רבות של האמן משקפות את זיכרונותיו מאותה התקופה. קדישמן למד פיסול עם הפסל משה שטרנשוס בין 1947-50 והמשיך ללמוד פיסול ב-1954 עם הפסל רודי להמן. לאחר מכן ב-1959 נסע ללמוד אמנות בלונדון שם צייר ופיסל. לבסוף חזר לארץ ב-1972.
ב- 1978 נבחר קדישמן לייצג את ישראל בביאנלה של ונציה, שם הציג עדר של כבשים צבועות כשהוא עצמו משמש להן כרועה. בשנים שלאחר מכן התפתח מוטיב הכבשים אצלו ביצירה, הן החלו להופיע ברוב יצירותיו ואף הפכו לסמלו המסחרי. מוטיב הכבשים מושפע משנות עבודתו כרועה צאן ומהזמן הרב שבילה בטבע במהלך שירותו הצבאי בשנות ה50 המוקדמות. הקרבה לאדמה, לחי ולטבע הישראלי באים לידי ביטוי ביצירות האמנות של האמן. נרטיב הכבשים מייצג עבור האמן סמל יהודי-ישראלי אשר מתחבר גם לשורשיות ולמקומיות של ארץ ישראל וגם ליהדות, בה מוטיב הכבש מתקשר לעקדה וקורבן.
בשנת 1982 פרצה מלחמת לבנון הראשונה ובנו גויס לצבא. בשלב זה החל האמן לצייר ולפסל את סיפור עקדת יצחק. כמו כן צייר נושאים של מוות וגבורה. במובן מסוים קדישמן הרגיש אב, שבדומה לאברהם, מעלה את בנו לעולה על מזבח למען מטרה עליונה, במקרה הזה צו גיוס לצה"ל ושירות המדינה במלחמה. נושא העקדה מופיע רבות ביצירותיו ומציגות את הסיפור התנכי בשילוב עם פחדיו האישיים של איבוד בנו במלחמה למען המדינה.
ב-1988 מנשה קדישמן התחיל ליצור בנושא חדש, לידה. לנושא זה וריאציות שונות בסדרה של מאות פסלים וציורים. נושא הלידה התפתח מתוך נושא העקדה. הלידה המתוארת מסמלת בו זמנית את הנתינה של החיים ואת לקיחתם. נושא זה של חיים ומוות מופיע בחלק גדול מיצירותיו וניתן להבין כי העסיק את האמן רבות במהלך חייו. האם אוניברסלית ומסמלת את כל האימהות ואת כל הלידות. בנוסף קדישמן מתייחס לפסוק ''בעצב תלדי בנים'' במובן שבו הוא מחבר בין הלידה לעקדה וגם מתקשר לאמו של החייל הישראלי הנופל.
בשנת 1967 הזמינה עיריית תל-אביב את הפסל "התרוממות" לרחבה הסמוכה לבית התיאטרון ''הבימה'' בתל אביב. פסל זה הפך לסימן היכר של הסביבה ושל האמן. פסל זה כמו פסלים נוספים של קדישמן עוסק בהתנגדות לכוח המשיכה. מנשה קדישמן שאב סגנון פיסולי זה בזמן שירותו הצבאי ממראות הסלעים בטבע. פסליו עשויים לרוב ברזל או פלדה, חומרים שמתקשרים עם הסביבה שלהם. בתחילת דרכו האמן פיסל באופן יותר גיאומטרי עם צורות מופשטות, אך עם השנים התקדם אל עבר פיסול פיגורטיבי פחות מופשט.
קדישמן הינו מחשובי היוצרים באמנות הישראלית אשר זכה להצלחה בינלאומית רבה. הוא נבחר לחתן פרס ישראל בתחום הפיסול לשנת 1995 וזכה בפרס ראשון לפיסול מטעם הביאנלה של פריז ב-1967. הוא הציג תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות רבות בארץ ובעולם. עבודותיו הן חלק מאוספי האמנות החשובים בישראל, לרבות מוזיאונים ואוספים מוסדיים, ומספר מוזיאונים חשובים בעולם מחזיק את יצירותיו.
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche