מכירה: 166 תאריך המכירה: 17.06.2017 Item: 95
משה קופפרמן
ללא כותרת, 1996 , שמן על בד, 130X163 ס”מ, חתום ומתוארך. חתום ומתוארך מאחור. לקופפרמן יש אינטואיציה מהירה ובוררת, הוא הסתכל בדברים בפריז ובניו-יורק ומדי פעם שאב מה שמתאים לו. הוא לא נכנע לשום זרם, ”איזם” כזה או אחר, אבל שילב יסודות נבחרים שמצא – בתרכובת המיוחדת שלו. מבחינת הנראטיב הסכימטי של תולדות הציור אפשר למקם את קופפרמן ”אקספרזיוניזם המופשט”, שעלה בארה”ב בשנות הארבעים החמישים של המאה העשרים. אבל הוא פיתח תפיסה, ההולכת ומסתעפת ומעמיקה – בין שהושפע מזרמים נוספים ובין שגילה את הדברים מתוך הגיונה הפנימי של עבודתו – עד שבאופן מהותי הוא רחוק מאוד מן הזרם הניו-יורקי: לא רק אקספרסיביות אלא אינטנסיביות, לא רק הפשטה אלא מורכבות פנימית, לא רק ציור דו-ממדי אלא עומק רב שכבתי. במשך הזמן התרחבה והסתעפה ”המערכת הציורית הפרטית” שלו. אלא שמכאן, מן המבצר הפרטי, באה לפתע הקפיצה אל תוך- הזיכרון הקולקטיבי ואל העימות עם ”הזמן” ההיסטורי. גם בעבר דיבר קופפרמן מדי פעם על ”הזמן”, העידן שבו אנו חיים, שהצייר חייב להיות קשוב לו, להיענות לו, להביע אותו. בנימין הרשב, משה קופפרמן – השבר והזמן, גבעון גלריה לאמנות, 2000 , עמ’ 27-28 . הציור הנ”ל, צויר בשנת 1996 , אחת משנותיו החשובות בתנופת היצירה של משה קופפרמן. בשנה זו שלאחר רצח יצחק רבין, יצר קופפרמן מס’ ציורים לזכרו של רה”מ בפורמט דומה לציור זה. התעסקותו הבלתי פוסקת של קופפרמן בזמן, הביאה אותו להתבונן על מקומו של האמן בחברה, ולחוש אחריות אישית, מעין אתיקה מקצועית, ובשנת 1997 החל ליצור את סדרת די קרי’עה – הידועה בשם ’השבר והזמן’. |
הערכת מחיר: $15,000 - $20,000
נמכר ב: 16000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: משה קופפרמן
משה קופפרמן נולד בפולין בשנת 1926 למשפחה שעסקה במסחר בטקסטיל. במהלך מלחמת העולם השנייה גורש קופפרמן עם משפחתו, ועבר את שנות המלחמה בבריחה מתמדת וחוויות המלחמה באו לידי ביטוי עז בעבודותיו האמנותיות. עם עלייתו ארצה ב- 1948 היה ממקימי קיבוץ לוחמי הגטאות בו היה חבר עד לפטירתו ב- 2003.
יצירתו של קופפרמן מבוססת על דפוסים קבועים וקשיחים, הצורות המשוכללות מופיעות בדרך כלל בצבעים אפור, כסף וסגול, כאשר לעיתים מבליח מאחור כתם של ירוק. דווקא בגלל החוקיות הקשיחה של צורותיו וצבעיו של קופפרמן, נוצרת אצל הצופה תגובה רגשית חזקה. ציוריו המופשטים, חמורי הסבר של משה קופפרמן בנויים שכבות על גבי שכבות, רבדים על גבי רבדים, במשיכות מכחול שקולות ומדודות של ציור ומחיקה, כשהצורות נעות בין קווים מקבילים, רשת, צורת איקס, קווים מתפתלים ועוד. קופפרמן היה נוהג להתחיל את פעולת הציור בכיסוי הבד כולו בשכבת צבע ירוקה ולאחר מכן היה חורץ בה או מערים עליה צורות, מוסיף צבע וגורע. בתחילת דרכו הופיעו בעבודותיו גדרות תייל שנשלפו מתוך זיכרונות המלחמה שלו, אך בהדרגה הפכו אלה למופשטות יותר ולגאומטריות יותר, אך עדיין בציוריו אצורים זכרונות המלחמה. טיפולו האמנותי של קופפרמן במשקעי השואה נעשה בדרך האיפוק, המיאון, ההסוואה וההדחקה. לא קל לעכל את ציוריו של קופפרמן, ונדרש ריכוז ומאמץ בכדי לפענח את עבודותיו.
עם זאת, כמו שמפענחים שיר, המתח והרגש האצור ביצירותיו נחשף בפני מי שמוכן להתבונן ולהקדיש זמן בכדי לנסות ולהגיע אל העיקר.
במשך חייו הציג קופפרמן עשרות תערוכות יחיד בארץ ובחו"ל (בין היתר במוזיאון תל-אביב, במוזיאון ישראל בירושלים ובמשכן לאמנות בעין חרוד) וזכה בפרס ישראל לציור בשנת 2000. ציוריו של משה קופפרמן זוכים לביקוש רב ושלוש פעמים נשבר שיא המחיר לציור של קופפרמן במכירות של תירוש: בשנת 2012 הציור 'השבר והזמן' נמכר במחיר שיא של 65,000$ ובשנת 2013 כבר נשבר השיא ונמכר ציור משנת 1967 במחיר של 78,000$ בתירוש.
פריטים דומים:
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche