מכירה: 166 תאריך המכירה: 17.06.2017 Item: 49

ראובן רובין

2 פרשים בין העצים, 1929 בקירוב,
שמן על בד, 60X73 ס”מ,
חתום.

מקוריות הציור אושרה ע”י גב’ כרמלה רובין, בית ראובן, תל אביב.

שני סוסים על רוכביהם הערבים בתוך כרם זיתים ובתיו הצפופים של כפר ערבי על גבעה ברקע, הם נושא ציור זה שראובן צייר בסוף שנות העשרים, פחות מעשור אחרי שהתיישב בארץ. היה זה כידוע עשור מכונן ביצירתו של ראובן )כמו באמנות הישראלית בכלל(, שנים בהן פיתח ראובן את הנרטיב הארצישראלי שלו ועיצב את שפתו הציורית החדשה.
בשנים אלה הירבה לצייר את נופי הארץ והטבע על הצמחייה ובעלי החיים המקומיים שתפסו מקום מרכזי על בדיו לצד הדמויות האנושיות, וזאת במגמה לאשש את תחושת השייכות למקום החדש שעד כה חוו אותו בני הדור כזיכרון היסטורי, בעיקר כמובן באמצעות סיפורי התנ”ך עליהם התחנכו בחדר.
עתה ביקש ראובן לבטא בציוריו את המציאות הנשקפת אליו בסביבתו החדשה, את המקום כמות שהוא על אנשיו ומראותיו. כך החלו לאכלס את ציוריו דמויות השכנים הערבים ביפו, בירושלים ובגליל, הם על סביבתם ועל בעלי החיים שבקרבם – חמורים והגמלים, וזאת כביטוי לאותה תחושת מקומיות שורשית בהשראת בני המקום האתניים.
הסוסים הערביים הצטרפו מעט מאוחר יותר אל המצאי של ראובן. בעלי חיים אלה אינם מבוייתים כקודמיהם וודאי שלא מילאו את תפקיד נושאי המשאות ואמצעי התחבורה לאתרי הבנייה הרבים בקרב היישוב היהודי המתחדש, אך הם היו חלק מפולקלור ערבי מקומי הנצפה ע”י הצייר אולי ממרחק מה, אבל בסקרנות ובהתפעלות של צופה מערבי המגלה את נפלאות האוריינט מיד ראשונה, עם שימת לב מיוחדת לרוכבים על גלימותיהם הארוכות והכפיות והעבאיות שלראשם (יצויין כי באותן שנים תיעד ראובן גם מרוץ סוסים ערביים בשפך הירקון, אירוע ממשי שהתרחש כנראה ב’חוות גורדון’ בשנת 1929).
בציור שלפנינו שיבץ ראובן את הסוסים הדוהרים בתוך סביבה ורקע ציורי האהוב עליו במיוחד באותן שנים: כרם של עצי זית על עלוותם המכסיפה עם בתי כפר ערבי על גבעה במרחק מה, ויצר חיזיון מקומי קרוב לודאי ריאלי, אך כזה שבעיני האמן יליד אירופה מצטייר עדיין כפנטזיה.
כרמלה רובין

הערכת מחיר: $200,000 - $300,000

נמכר ב: 220000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: ראובן רובין

ראובן רובין נולד ברומניה בשנת 1893 ונודע בתור אחד האמנים הישראליים החשובים והמשפיעים עד עצם היום הזה. בהיותו בן 19 עלה לראשונה לישראל והחל את לימודיו בבצלאל אקדמיה לאמנות בירושלים. פחות משנה לאחר מכן, כבר עזב לפריז ובהמשך לניו יורק. בשנת 1923 עלה בשנית לארץ ישראל והפך לאחד האבות המייסדים של הציור הארץ-ישראלי.
ראובן של שנות ה- 20 נתפס כאמן החילוני אשר מגשים את חלום הציונות ומהות הישראליות הישנה והטובה. רובין נמנע מלעסוק במתח של שנים אלה ובמקום, בחר להציג אידילייה של יהודים וערבים, מזרחים ואשכנזים, חלוצים ובורגניים. הוא התייחס לדמויותיו באהדה טבולה בתום ובצניעות, שותל שלל סמלים בציוריו. ברבים מציוריו, כלל שתילים, פרחים ועצים שמבטאים התחדשות, צמיחה ופריון. הדמויות בציוריו משנות ה- 20 גדולות וחסונות, סמל לנטיעה באדמה, בדומה לטריפטיך המפורסם משנת 1923, פירות ראשונים, אשר מוצג במוזיאון ישראל. רובין שילב חיות רבות בציוריו, מחד סמל להרמוניה, ומאידך סמל לפשטות ועמל. העלייה השלישית והרביעית היוו סמל לבורגנות החדשה, והיו בעלות אופי מודרני, וכך גם ראובן רובין הושפע מהסגנון הפרימיטיבי של גוגן ומאטיס. ציוריו משנים אלה נדירים בחשיבותם בציור הארצישראלי של ראשית המודרניזם המקומי.
בשנות ה- 30 ציוריו הפכו כהים יותר בהשפעת אסכולת פריז, אך גם עקב מאורעות תרפ“ט שהעיבו על האווירה של היישוב. בהמשך הרבה לצייר נופים של ירושלים, צפת, טבריה והרי הגליל בצבעוניות משתנה, אך הצבע הירוק שלט בפאלטה. עצי הזית בדרך לירושלים או צפת הפכו לסימן ההיכר של ראובן רובין, אפופים אווירה מיסטית בסגנון נאיבי.
בשנת 1973 זכה בפרס ישראל לציור וציוריו מעטרים את משכן הכנסת, בית הנשיא ומעון ראש הממשלה.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop