,2008 ,Sold אקריליק על בד, 100X150 ס”מ, חתום ומתוארך.
בשנת 2006 הוצגה בביתן הלנה רובינשטיין של מוזיאון תל אביב לאמנות התערוכה ’ציור פעולה’, שהפנתה את חצי הביקורת והאירוניה כלפי עולם האמנות, כלפי חווית צריכת האמנות במוזיאונים, וכלפי הפעילים בעולם האמנות. סדרה זו, הידועה גם בשם סדרת המוזיאונים היא מהסדרות הבולטות ביצירותיה של האמנית. יצירה זו משנת 2008 מציגה את האירוניה בפן המסחרי של עולם האמנות: הציורים מתארים אולמות תצוגה של מוזיאונים לאמנות מודרנית ועכשווית שבהם מתרחשות פעולות ונדליסטיות של איקונוקלזם, הרס ציורים ופגיעה בקהל המבקרים. ציורים אלה קוראים תיגר על סמכותם של המוסדות המוזיאליים ועל כוחה של האמנות המוצגת בהם. לעומת הכוחות החיוניים בעלי העוצמה המניעים ומעצבים את פני המציאות ב”עולם האמיתי” שמחוץ להם. (1) הדחף לחלל את המוזיאון הוא חלק בלתי נפרד מהיותו מקום קדוש כפי שמלמד המושג התיאולוגי ”חילול הקודש”. הדחף לחלל את המקום הקדוש נובע ממושג הקדושה עצמו. המוזיאונים והאמנות כיורשיה החילוניים של הקדושה הדתית מעוררים דחף זה מעצם מהותם כמקומות וכחפצים קדושים. כאשר נוצרו חללי התצוגה המיוחדים להצגת אמנות – בתי מכירות מוזיאונים – הם הפכו בעצמם לנושא של האמנות, במסגרת ההתבוננות העצמית שלה. בתוך כך הופיעה גם הפנטזיה של ההרס. (2) עבודותיה של צ’רקסקי נוגעות בסוגיות הקשורות למודרניזם ולפוסט-מודרניזם. במיוחד בתחומים שבהם ה”פוסט” מגחיך את המודרני, ועם זאת מפחד מפניו ביותר וחולק עמו אותן חרדות. (…) צ’רקסקי בוררת את המיתוסים שלה בקפידה. הנושאים מתכתבים עם סגנונות, עם נרטיבים ועם יצירות ספציפיות במערכת האמנות… זהו תהליך של רפלקסיביות, ובמסגרתו מתפתחת מטא- שפה, אסתטיקה פרקטלית המפיצה משמעות בספרות אינטימיות וסגורות. (…) זהו הלקח שיש ללמוד מעבודתה של זויה צ’רקסקי: האמנות היא גבירה אכזרית; מוסדותיה הם לגיונות והמומחים שלה הם רבי-אמנים של אלכימיה כלשהי. לפיכך, משתלם ללמוד את המעקפים ואת ההיסטוריות, את הלכות החצר ואת הסמנטיקה, שבכוחם לכונן את הגיס החמישי שלה ולחשוף את אמיתותיה. (3)
1) פרופ’ מרדכי עומר, זויה צ’רקסקי- ציור פעולה, מוזיאון תל אביב לאמנות, 2006 , עמ’ 7. 2) אלן גינתון, זויה צ’רקסקי- ציור פעולה, מוזיאון תל אביב לאמנות, 2006 , עמ’ 8. 3) דורית לויטה הרטן – זויה צ’רקסקי – ציור פעולה, מוזיאון תל אביב לאמנות, 2006 , עמ’ 10-16 . |