מכירה: 164 תאריך המכירה: 28.01.2017 Item: 43

נפתלי בזם

דג וסירה,
שמן על בד, 100X100 ס”מ,
חתום.

נפתלי בזם בן הארבעים וארבע – מביא לפנינו בגלריה תירוש אוסף מהנה ביותר של בדים גדולי ממדים, קורני צבעים זוהרים ומרהיבי עיניים. תמורה רבה חלה בעבודתו של בזם מאז ראינוה לאחרונה לפני כמה שנים. אתה שב ומוצא אמנם גם בציוריו היום את הסמלים הישנים שאימץ לעצמו בזם זה כבר. אולם המתאמורפוזה שידעה יצירתו כמו העמידה אותם באור חדש, בלתי מוכר, מפתיע. אם תראה, למשל, את התמונה ”איש בסירה”, מיד תכיר את ה”איש” הזה, הלא הוא מדמויות העולים של בזם, שהבעתם תמימה, תוהה, אובדת, דמות היהודי הנצחי, היהודי הנודד,
בעל הזקן העוטר את פניו והופכם למעין עיטור דמוי מובע שטוחה ועגולה, יהודי חבוש-כובע זה, ניצול הגיטו והשואה המסמל אולי את שארית הפליטה, ואולי איננו אלא כמו פאנטום, שליח אותה יהדות שאבדה. גם הסירה הקטנה שהוא חותר בה באמצע התוהו, הסירה הכמו-מרחפת באוויר, גבוהה מעל פני ישובים של בני אדם, גם היא בעצם איננה חדשה בציוריו של בזם. ובכל זאת – עולם שונה לחלוטין מקיף אותם. העולם הזה אמנם עדיין זוכר, עדיין נזכר מפעם לפעם – כי הרי לשכוח אי אפשר בשום פנים – אבל הזכרונות הללו יותר ויותר לובשים דמות של איזה מין ”עיטור” כביכול, שריד עולם שחלף ואיננו... לפעמים מדמה אתה לראות כאן לפניך מעין פארודיה, מעשה ידי בזם היום על בזם הצעיר, האמן המתחיל הדוגל בריאליזם בציור, אמן הגרפיקה המובהק, המאמין שהציור חייב ”לבטא משהו ממשי”, משהו מוחשי. יש בציוריו יותר מרמז השפעה מאמנותו של פרנאן לג’ה, ובזם כלל אינו מבקש העלים את הדבר. בפתח הקטלוג הוא אומר על לג’ה: ”הוא הראה לי את הדרך...”
רחל אנגל, עולמות הסמלים של הציירים נפתלי בזם ושמואל בק, מעריב, 26/04/1968 .
פורסם לרגל תערוכה של נפתלי בזם בגלריה ז׳אן תירוש, ביפו העתיקה, אפריל 1968 .
$ הערכת מחיר: $7,000 - 5,000
$ הערכת מחיר: $7,000 - 5,000

הערכת מחיר: $5,000 - $7,000

נמכר ב: 5500

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: נפתלי בזם

נפתלי בזם נולד ב- 1924 באסן שבגרמניה. הוא עלה לארץ ב-1939 לפני פרוץ מלחמת העולם השניה. בין השנים 1943-1946 הוא למד אמנות בבצלאל עם הצייר מרדכי ארדון ושנה לאחר סיום לימודיו החל ללמד בעצמו והפך לעוזרו האישי של ארדון. ב-1947 נסע יחד עם אישתו כחלק ממשלחת למחנות העקורים בקפריסין, מסע אשר השפיע עליו רבות. ב- 1949 בילה בזם 3 שנים בפריז בלמידה בבית הספר הקתולי לאמנות דתית- מודרנית וב-1952 חזר לישראל ועבד עבור התנועה הקיבוצית כמאייר. ב-1954 השתתף בביאנלה לאמנות בונציה והציג תערוכת יחיד במוזיאון תל- אביב. בזם הרבה ליצור עבודות במרחב הציבורי מחוץ לסטודיו; ב-1963 הוא יצר קיר פסיפס עבור משרדי ההנהלה של חברת התעופה "אל-על"; ב-1970 צייר את תקרת אולם קבלת הפנים בבית הנשיא בירושלים; וב-1971 הוא יצר את התבליט בקיר היציאה ממוזיאון "יד ושם". ב-1995 חזר לפריז, הקים שם סטודיו לציור ולאחר שנתיים עבר לשוויץ. ברוב ציוריו של בזם הוא מתייחס לנושאים ציוניים ולתקומת העם היהודי בארצו. במהלך שנות ה- 50 בזם פעל במקביל לתנועת "אופקים חדשים" אשר דגלה במופשט ובחיבור לאמנות בינלאומית. בשונה מהם, יצירותיו של בזם הן פיגורטיביות ובעלות נרטיב ציוני. לרוב הנושאים המופיעים בציוריו עוסקים בשואה, סיפורים מהתנ"ך ומהיסטורית העם היהודי. בציוריו יצר מערך סמלים קבועה הכוללת פמוטים המסמלים את השבת ואת הקודש, ארון אשר מסמל בית ואת האם הטובה, סירה וסולם המתייחסים לעליה, צבר מסמל את הלידה מחדש ודג את שולחן השבת. בזם אף הנכיח את עצמו היטב בעבודות שיצר והתבלט בתערוכות ועבודות ציבוריות רבות לאורך כל הקריירה שלו. הוא פיתח שפה אמנותית מובהקת ושונה מכל אמני תקופתו, אשר במרכזה מערכת דימויים קבועים שהוא עצמו פיתח.

פריטים דומים:

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop