מכירה: 164 תאריך המכירה: 28.01.2017 Item: 123
אברהם נתון
דומם עם דג, 1954 , שמן על בד, 60X81 ס”מ, חתום ומתוארך. תערוכה וספרות: אברהם נתון, רטרוספקטיבה, אירית הדר, מוזיאון תל אביב לאמנות, אפריל - יולי 2008 , עמ’ 86 (מצולם). תערוכה: אופק חדש לאופקים חדשים, משכן לאמנות עין חרוד, פרופ’ גילה בלאס, יניב שפירא, דליה דנון, פברואר - יולי 2016 , (מדבקה בגב התמונה). אברהם נתון נמנה עם מכונניו של מהלך ההפשטה בציור בן זמנו ועם הבודדים שיצאו לדרך זו מתוך תובנה מעמיקה של המופשט – אותו יעד נכסף שנתפס באותם ימים כתנאי להשתייכות לאמנות המודרנית, האוניברסלית, ובה-בעת גם כנתיב אליה. המבט הרטרוספקטיבי מאפיין את נתון כנועז מבין חבריו לדרך. החל בשלביה המוקדמים מתייחדת יצירתו ברצון לכתות סדר – סדר של אמנות – על הנראה. סדר זה היה למושאן המובהק של יצירותיו המאוחרות, שבהן הגירוי הרטינלי אינו נוכח. מידה של תעוזה וייחוד נלוותה גם לבחירתו של נתון בהצרנה הגיאומטרית, שביטוייה מעטים ונדירים בציור הישראלי. אם בהקצנת ההפשטה חבר נתון, בקרב בני דורו, הצייר אבשלום עוקשי – הרי שמבחינת ביסוסו של המבט המודרניסטי על המופשט הגיאומטרי היה נתון זרם של איש אחד, שנקטע עם מותו בטרם עת. (1) בשני הציורים דומם עם דג (1954 , 1955) נבחנים אופנים שונים של חלוקת המיחבר (כמדומה תוך הסתייעות בכמה מקורות אור) והטיפול הצבעוני במשטחים שנוצרו בעקבותיה. במשטחי הציורים הללו שימר נתון (תוך התענגות לא מוסתרת) עושר צבעוני ומרקמי, מעין רטט בקו וצבע, שמקורו באופני היצוג של אור ונפחיות. אבל ברישום המאוחר לציורים דומה כי ניסה להפקיע את טכניקת הרישום של קיווקווי האלכסון מייעודה בשירות ההצללה והנפחיות, ולכונן את הקיווקווים כשלעצמם כמערך של דגמים מופשטים. (2) 1. מרדכי עומר, פתח דבר, אברהם נתון: רטרוספקטיבה, מוזיאון תל אביב לאמנות, עמ’ 7. 2. אירית אדר, גם ההפשטה באה ”מהראש”, אברהם נתון: רטרוספקטיבה, מוזיאון תל אביב לאמנות, עמ’ 84 . |
| $ | הערכת מחיר: $15,000 - 10,000 |
הערכת מחיר: $10,000 - $15,000
נמכר ב: 14000
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
פריטים דומים:
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche