מכירה: 162 תאריך המכירה: 25.06.2016 Item: 56

ראובן רובין



דמות על חמור בגליל,

שמן על בד, 60X73 ס”מ,

חתום.

מקוריות הציור אושרה ע״י גב’ כרמלה רובין, בית ראובן, תל-אביב.

מקום וחלום, מציאות ודמיון – לכאורה שני הפכים, אבל על בדיו של ראובן הם נכרכים יחד, מקרינים זה על זה ונמהלים זה בזה, עד שקשה להבחין ביניהם. כך נרקמת בציוריו של ראובן תמונת עולם, שגם אם במבט לאחור היא נדמית אידילית מדי, יש בה מורכבות רבה והיא משקפת את רוח הזמן של השנים המכוננות שבהן יצר האמן. ציוריו של ראובן – במיוחד אלה משנות ה- 20 וה- 30 למאה ה- 20 , מוכרים לקהל הרחב ומדברים במידה רבה בזכות עצמם. הלהט הציוני, ההתלהבות אל מול נופי הארץ והתחושה החדשה של הבית, קורנים מתוך הציורים(…). לימים השתנתה האווירה. ”אמרתם ראובן, ממילא אמרתם אהבת הארץ ואמרתם רומנטיקה חלוצית ומיסטיקה יהודית ואמרתם התלהבות ואמונה יוקדת (…) היש מטרות קלות מאלה ליידות בהן חיצים טבולים באנטיפאתוס?”, כך אמר האמן יאיר גרבוז ב- 2005 . ”ראובן היה חלוץ, כלומר יוצר מנסה ובודק וחוקר, אך לא ידע לאן יובילו השבילים. האנשים שהוא צייר היו חלוצים וגם הם הלכו בשבילים בלתי מוכרים, בתקווה ישנה כי חכם השביל מההולכים בו. השילוב בין חלוץ לחלוצים יצר כמה מהמרהיבות שבתמונות התום של ארץ ישראל”, אמר גרבוז, ”ועדיין איננו יודעים מה יהיה”. אכן, גם היום איננו יודעים, גם אם אנו מפוכחים יותר וספקנים. ואף על פי כן, ואולי דווקא בשל כך, נדמה שקשה להישאר אדישים לנוכח שפע הדימויים החזותיים שיצר ראובן. דימויים אלה, שלתוכם יצק את האמונה השורשית שלו ואת משאלת ההשתייכות למקום, ממחישים בחיוניות צבעונית פיסות מן הסיפור ההיסטורי שלנו בארץ ישראל. כרמלה רובין, מקום חלום, מוזיאון תל אביב לאמנות, 2007 , עמ’ 9.

הערכת מחיר: $50,000 - $80,000

נמכר ב: 46000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: ראובן רובין

ראובן רובין נולד ברומניה בשנת 1893 ונודע בתור אחד האמנים הישראליים החשובים והמשפיעים עד עצם היום הזה. בהיותו בן 19 עלה לראשונה לישראל והחל את לימודיו בבצלאל אקדמיה לאמנות בירושלים. פחות משנה לאחר מכן, כבר עזב לפריז ובהמשך לניו יורק. בשנת 1923 עלה בשנית לארץ ישראל והפך לאחד האבות המייסדים של הציור הארץ-ישראלי.
ראובן של שנות ה- 20 נתפס כאמן החילוני אשר מגשים את חלום הציונות ומהות הישראליות הישנה והטובה. רובין נמנע מלעסוק במתח של שנים אלה ובמקום, בחר להציג אידילייה של יהודים וערבים, מזרחים ואשכנזים, חלוצים ובורגניים. הוא התייחס לדמויותיו באהדה טבולה בתום ובצניעות, שותל שלל סמלים בציוריו. ברבים מציוריו, כלל שתילים, פרחים ועצים שמבטאים התחדשות, צמיחה ופריון. הדמויות בציוריו משנות ה- 20 גדולות וחסונות, סמל לנטיעה באדמה, בדומה לטריפטיך המפורסם משנת 1923, פירות ראשונים, אשר מוצג במוזיאון ישראל. רובין שילב חיות רבות בציוריו, מחד סמל להרמוניה, ומאידך סמל לפשטות ועמל. העלייה השלישית והרביעית היוו סמל לבורגנות החדשה, והיו בעלות אופי מודרני, וכך גם ראובן רובין הושפע מהסגנון הפרימיטיבי של גוגן ומאטיס. ציוריו משנים אלה נדירים בחשיבותם בציור הארצישראלי של ראשית המודרניזם המקומי.
בשנות ה- 30 ציוריו הפכו כהים יותר בהשפעת אסכולת פריז, אך גם עקב מאורעות תרפ“ט שהעיבו על האווירה של היישוב. בהמשך הרבה לצייר נופים של ירושלים, צפת, טבריה והרי הגליל בצבעוניות משתנה, אך הצבע הירוק שלט בפאלטה. עצי הזית בדרך לירושלים או צפת הפכו לסימן ההיכר של ראובן רובין, אפופים אווירה מיסטית בסגנון נאיבי.
בשנת 1973 זכה בפרס ישראל לציור וציוריו מעטרים את משכן הכנסת, בית הנשיא ומעון ראש הממשלה.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop