מכירה: 158 תאריך המכירה: 27.06.2015 Item: 44

ראובן רובין



נטילת ידיים, שנות ה -30,

שמן על בד, 92X73 ס”מ,

חתום.

מקור: גלריה ספראי, ירושלים.

אוסף פרטי, איטליה.

הציור הנוכחי הוא הגדול מבין שלושה שצייר ראובן באמצע שנות ה-30 באותו נושא ובאותה קומפוזיציה. בשלושת הציורים מתוארים שלושה חסידים בסצינה דומה: האחד נוטל ידיים, השני מחזיק קערה תחתיו, והשלישי מוזג מים מן הנטְַלהָ (הכלי המסורתי לנטילה) על ידיו של הנוטל. התיאור הראשון הוא רישום בציפורן ושטיפת דיו בו מתוארים השלושה סביב שולחן, והוא שימש כסקיצה לציור השני – ציור קטן ממדים בצבעי שמן (35×42 ס”מ, אוסף אדוארד רובינסון, בברלי הילס) בגוונים חומים-כחולים. בשני הציורים האלו דמותו של נוטל הידיים היא המבוגרת מבין השלושה , על כן ניתן לראותם כרב ושני תלמידים במעין ייצוג למקורו של הביטוי ”יצק מים על ידיו” – כלומר היותו תלמיד, כפי שנאמר על אלישע בן-שפט ”אֲשֶר-יצַָק מַיםִ עַל-ידְיֵ אֵליִהָּו”ּ (מלכים ב, ג’, יא’). בציור שלפנינו, שככל הנראה צויר בשנת 1936 כמו שני האחרים או מעט לאחר מכן, חלו כמה תמורות: צבעוניותו עומעמה בעזרת גוונים מן המנעד שבין חום-אדמה לשחור-חסידי, אווירתו הוחשכה והתקדרה אך אוזנה בהבלחות של אור באיזור נטילת הידיים – מוקד קיום המצווה, ושלושת החסידים מזוקנים ומבוגרים. בתקופה בה נוצר ציור זה היה ראובן כבר אמן ואדם בוגר, בתחילת העשור החמישי של חייו, ומי שהמציאות גרמה לו להותיר מאחוריו את השקפת העולם התמימה. מאורעות תרפ”ט ניפצו את האידיליות הארצישראליות של זיווגי מזרח-מערב, אדם-חיה-טבע, וכן את ההרמוניה האוטופית שבין יהודים וערבים – אלו שהתגלמו ביצירותיהם של האמנים הארצישראלים בשנות ה-20 וראובן בראשם. באמצע שנות ה-30 האווירה כבר אחרת, כפי שתיאר זאת ראובן עצמו באוטוביוגרפיה שפרסם: ”בשנת 1936 שוב פרצו מאורעות (המרד הערבי הגדול / ר. ב.), שהתחילו ביפו ופשטו ברחבי הארץ. שוב נשפך דם והשתוללה האלימות. אף שבאותו זמן נראה הדבר כמעשה שטות, החלטתי לערוך תערוכה בירושלים – זו היתה דרכי להיאבק בקדרות התקופה. (…) סר ארתור ווקופ (הנציב העליון הבריטי דאז / ר. ב.) עודד אותי והתערוכה נפתחה בחסותו ובנוכחותו. ירושלים השרויה בדיכאון קידמה את המאורע כמו היה מתנה בלתי- צפויה”. תערוכה זו, שבה הוצגו ציורים בצבעי שמן בלבד (יתכן שגם הציור הנוכחי) ונערכה בגלריה ”סטימצקי”, היתה אפוא תגובתו של ראובן נגד המציאות המדממת. הציור ”נטילת הידיים” אינו רק תיאור של קיום המצווה אלא גם הבעת תקוותו של האמן ל”ניקיון כפיים” כללי שיטהר את מציאות הזמן והמקום, כחלק מיצירה שמאמצת אל חיקה את הרוחניות וצועדת בין היתר בנתיבי המיסטיקה והמסורת היהודית.

רון ברטוש

הערכת מחיר: $60,000 - $90,000

נמכר ב: 90000

אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם

אודות: ראובן רובין

ראובן רובין נולד ברומניה בשנת 1893 ונודע בתור אחד האמנים הישראליים החשובים והמשפיעים עד עצם היום הזה. בהיותו בן 19 עלה לראשונה לישראל והחל את לימודיו בבצלאל אקדמיה לאמנות בירושלים. פחות משנה לאחר מכן, כבר עזב לפריז ובהמשך לניו יורק. בשנת 1923 עלה בשנית לארץ ישראל והפך לאחד האבות המייסדים של הציור הארץ-ישראלי.
ראובן של שנות ה- 20 נתפס כאמן החילוני אשר מגשים את חלום הציונות ומהות הישראליות הישנה והטובה. רובין נמנע מלעסוק במתח של שנים אלה ובמקום, בחר להציג אידילייה של יהודים וערבים, מזרחים ואשכנזים, חלוצים ובורגניים. הוא התייחס לדמויותיו באהדה טבולה בתום ובצניעות, שותל שלל סמלים בציוריו. ברבים מציוריו, כלל שתילים, פרחים ועצים שמבטאים התחדשות, צמיחה ופריון. הדמויות בציוריו משנות ה- 20 גדולות וחסונות, סמל לנטיעה באדמה, בדומה לטריפטיך המפורסם משנת 1923, פירות ראשונים, אשר מוצג במוזיאון ישראל. רובין שילב חיות רבות בציוריו, מחד סמל להרמוניה, ומאידך סמל לפשטות ועמל. העלייה השלישית והרביעית היוו סמל לבורגנות החדשה, והיו בעלות אופי מודרני, וכך גם ראובן רובין הושפע מהסגנון הפרימיטיבי של גוגן ומאטיס. ציוריו משנים אלה נדירים בחשיבותם בציור הארצישראלי של ראשית המודרניזם המקומי.
בשנות ה- 30 ציוריו הפכו כהים יותר בהשפעת אסכולת פריז, אך גם עקב מאורעות תרפ“ט שהעיבו על האווירה של היישוב. בהמשך הרבה לצייר נופים של ירושלים, צפת, טבריה והרי הגליל בצבעוניות משתנה, אך הצבע הירוק שלט בפאלטה. עצי הזית בדרך לירושלים או צפת הפכו לסימן ההיכר של ראובן רובין, אפופים אווירה מיסטית בסגנון נאיבי.
בשנת 1973 זכה בפרס ישראל לציור וציוריו מעטרים את משכן הכנסת, בית הנשיא ומעון ראש הממשלה.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop