מכירה: Auction 148 תאריך המכירה: 02.02.2013 Item: 36
יוחנן סימון
עובדי פלדה, 1972 , שמן על בד, 60X73 ס”מ, חתום ומתוארך. סימון המאוחר, שנתן דרור לדמיונו הסוריאליסטי, היה אסכולה של איש אחד. לאחר שנים רבות שבהן הוביל קבוצה של אמנים והיווה עבורם מקור השראה, נהנה לשחות נגד הזרם ובחר בכל מה שנדחה על-ידי האמנות הישראלית של שנות ה - 60 וה - 70 : צבעוניות במקום מונוכרומיות; טקסטורות עשירות במקום ”דלות החומר”; אופטימיות ושמחת חיים במקום גוון טראגי וספקני; חושניות ארוטית במקום אינטלקטואליזם שכלתני; ציור א-פוליטי במקום ציור מגיב ומעורב, כזה שהחל להתגבש באותן שנים בארץ בעקבות מלחמת יום-הכיפורים. ערכה של התקופה המאוחרת ביצירת סימון אינו מסתכם לפיכך בגילום צדו האחר של ”דיוקנו הכפול” מתוך שחרור מלא ועצמאות סגנונית; עבורנו יש חשיבות גם ביכולתה של עבודתו באותה תקופה להעמיד מראה הפוכה מול הקונצנזוס ולהדגיש את זרותה ונדירותה של שמחת החיים באמנות הישראלית. סימון המבוגר לא נענה בעצמו לקריאתו המוקדמת ”ליצור טיפוס אמן מעורב ומשפיע”; במקום זאת הוא הציע אמנות ישראלית משובבת-נפש – אלא שהמציאות המקומית המסוכסכת הלכה וסגרה על הצעתו בהדרגה והפכה אותה למנותקת מכל הקשר. יוחנן סימון, דיוקן כפול, טלי תמיר, הוצאת מוזיאון תל-אביב לאמנות, עמ‘ 163 .
הערכת מחיר: $12,000 - 16,000
נמכר ב: 21850
אינך רשום? הגישו הצעת מחיר טלפונית או השאירו פרטים ואנחנו נחזור אליכם
אודות: יוחנן סימון
יוחנן סימון הוא צייר יליד גרמניה שהפך למזוהה במיוחד עם התנועה הקיבוצית ועם הריאליזם הסוציאליסטי.
סימון נולד בשנת 1905 ובשנת 1936 עלה לארץ והתיישב בקיבוץ גן שמואל, שם מצא עצמו עוסק במגוון עבודות, אך כמעט ולא מצייר. יחד עם זאת הכישרון הרב שלו לא נעלם מעיני קברניטי "הקיבוץ הארצי" ואלה גייסו אותו לטובת האדרת התנועה הקיבוצית באמצעות האמנות. הוא צייר כרזות מלאות פאתוס ל"שומר הצעיר", ציורים המציגים את הווי הקיבוץ כמוצלח במיוחד ובפרט סצנות משפחתיות המשלבות אושר ואינטימיות, וכן יצירות המפארות את ערך העבודה ואת יופיה של האדמה (בפרק זמן שזכה להגדרה "התקופה החומה"). כך סימון נבחר לצייר את הכרזה הרשמית של יום העצמאות הראשון וכן כרזה לאחד במאי 1950.
ב-1953 ביצע סימון מפנה משמעותי נוסף, הן מבחינת אורח החיים והן מבחינה סגנונית – הוא נפרד מאשתו הראשונה, עבר לתל אביב, והחל לצייר בסטודיו שלו (ששכן בשדרות רוטשילד 125, במרחק קצר מאוד אגב מביתו של צייר מפורסם אחר, יוסל ברגנר) בסגנון שונה לחלוטין מזה שאפיין אותו בקיבוץ.
יצירותיו בתקופה זו הפכו מודרניים, מופשטים, צבעוניים מאוד ומלאי אופטימיות – בעיקר בהשפעת המסע לדרום אמריקה – ולקראת סוף ימיו אף עבר סימון לציורים סוריאליסטיים נוסח חואן מירו.
סימון ידוע גם בציורי הקיר גדולי המימדים שלו להם נחשף בנסיעותיו לניו יורק ואיטליה. בשנת ה- 50 יצר מס' ציורי קיר באוניברסיטאות, מפעלים ומבני ציבור, ואף על אניות של חברת צים. במסעותיו לדרום אמריקה יצר גם ציורי קיר ידועים בברזיל וארגנטינה.
פריטים דומים:
Powered by WEB2
© All Rights Reserved Tiroche